Selamat Datang dan Terimo Kasih kerana sudi jenguk blog ambo

Sekadar berita dari ambo! Janghe maroh kalu terkasar/tersalah bicaro kerana ambo pun manusia biasa yang mencari ilmu Allah di dunia yang sementara untuk bekalan di akhirat sana. Allahuakhbar...

Nuffnang Ads

Secebis hadis dari Rasulullah S.A.W. untuk renungan diriku dan teman2 sekalian..

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini setiap pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).

Doa Agar Dapat Bermimpi Bertemu Rasulullah S.A.W

Doa Agar Dapat Bermimpi Bertemu Rasulullah S.A.W
Secebis ayat untuk diriku dan teman2 yang lain.

Serunding Sedap & Segar dari Kampung Laut, Palekbang, Tumpat Kelantan.

Serunding Sedap & Segar dari Kampung Laut, Palekbang, Tumpat Kelantan.
Sekiranya anda memerlukan serunding secara runcit/borong bolehlah berhubung dengan pembekal seperti di dalam blog tersebut. Beliau merupakan pembekal SERUNDING SEDAP&SEGAR dari Kampung Laut, Kelantan. Penghantaran percuma di sekitar Putrajaya, Bangi dan kawasan yang berdekatan sekitar kawasan tersebut. Terdapat serunding daging, Ayam dan Ikan yang segar dan sedap dari Kampung Laut, Palekbang, Kelantan.

Tuesday, 31 January 2012

Rupanya dalam DAP ni ramai jugak orang Melayu...

ambo sekadar petik jah dari saing Na'im Nikmat


BERITA YANG AKAN MEMPERCEPATKAN PROSES MENTALKINKAN UMNO PRU13, HAMPIR 50% AHLI DAP ADALAH MELAYU

http://3.bp.blogspot.com/-Uk68b5Db66c/TyYP4d7tpeI/AAAAAAAARs4/JrNWNlhmDwg/s320/SK3357A..HADIR....Para+penyokong+DAP+dan+Pakatan+Rakyat+hadir+pada+majlis+tersebut+copy.jpg

Naib Presiden DAP, Senator Tengku Abdul Aziz menyangkal dakwaan pemimpin Barisan Nasional (BN) dan UMNO yang mendakwa kononnya DAP adalah parti untuk masyarakat kaum Cina sahaja dan bukan untuk orang Melayu di negara ini. Katanya sejak DAP menubuhkan barisan Pakatan Rakyat (PR) yang dianggotai oleh DAP, PAS dan PKR tahap bilangan orang Melayu di seluruh negara semakin ramai dan hampir 50 peratus menjadi ahli DAP.

“Ini adalah atas kesedaran orang-orang Melayu sendiri terhadap perjuangan DAP yang mementingkan ke arah membela nasib rakyat yang berbilang kaum dan anutan kepercayaan agama yang berbeza-beza,” ujarnya.

Tengku Aziz berkata lagi dalam menerajui kepimpinan DAP ramai di kalangan anak-anak muda khususnya generasi muda yang berpendidikan tinggi dalam pelbagai jurusan menjadi ahi dalam parti DAP, sama ada kaum Cina, India dan juga Melayu.


“DAP tidak macam UMNO. Golongan muda para cerdik pandai yang mempunyai kelulusan Sarjana Muda langsung tiada peluang menjadi Ahli Majlis Tertinggi dan kebanyakannya yang tua-tua bangka sahaja,” katanya.

Tengku Abdul Aziz berkata demikian ketika berucap di hadapan 1,000 orang para penyokong DAP pada Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina di Dewan SM Yu Yuan, Sandakan.

Katanya lagi, para pemimpin dalam memperjuangkan rakyat tidak telus, tidak ikhlas dan kebanyakan wakil rakyat mereka baru satu penggal jadi ADUN yang bergelar 'YB' sudah kaya raya; rumah mewah, kereta mewah sehingga empat-lima buah di depan rumah selain itu isteri hingga 2 atau 3 orang.

"Di Sandakan, kita tahu 90 % masyarakat Cina telah menyokong DAP dan menolak kepimpinan BN sebab wakil rakyatnya tidak jujur dan hanya mementingkan keuntungan, bukan untuk kepentingan rakyat," tegasnya.

Sementara dalam ucapan Pengerusi DAP Sandakan, Steven Wong menyeru agar masyarakat Cina di daerah ini bersatu untuk menumbangkan calon-calon BN yang bertanding di kawasan Elopura, Karamunting, Tanjung Papat bagi kouta Cina.

“Orang Cina harus sedar dan buka mata jangan kerana beras 10 kilo, gula dua kilo kamu telah berubah fikiran dan menyokong BN. Sampai ke mana beras lima kilo itu?" tanya Steven Wong. ~sabahkini

p/s: tak polah janji PR jugak...toksir PR pun ambillah ABU...kihkihkih.

Macam2 kes jenayah sekarang ni!Bala menimpa di negara 1 Malaysia...

Macam-macam kes jenayah yang berlaku di negara kita sejak akhir2 ni...pernah kah kita terpikir akan kenapa ianya terjadi?

Tiga lelaki berparang edar kad jemputan kahwin

KUALA LUMPUR: Edar kad jemputan dengan parang. Itu taktik digunakan tiga lelaki yang memasuki rumah seorang suri rumah dengan berpura-pura untuk mengedarkan kad jemputan adik mereka sebelum menyamun barang kemas dan wang tunai milik mangsa bernilai RM130,000 di Jalan Hujan Emas, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 5 petang itu, mangsa yang mahu dikenali sebagai Alisa, 50, berada di rumah bersama cucu lelakinya berusia tiga tahun ketika tiga lelaki yang menaiki kereta Proton Perdana berhenti di hadapan rumahnya.
Menurutnya, tiga lelaki terbabit membawa sedozen air minuman kotak dan sedulang buah-buahan dan menyatakan niat untuk menyerahkan kad jemputan kahwin adik mereka selain mengaku saudara jauh mangsa.

“Sebaik masuk, seorang daripada mereka meminta air selain menyoal sama ada saya berseorangan di rumah.

“Ketika saya hendak masuk ke dapur, tiba-tiba mereka mengeluarkan parang dan mengugut saya menyerahkan semua barangan berharga sebelum menarik saya masuk ke ruang sembahyang,” katanya, semalam.

Katanya, selepas mengambil semua barangan berharga, lelaki terbabit melarikan diri dengan menaiki kereta sama. Mangsa membuat laporan di Balai Polis Petaling.

p/s: Inilah salah satu bala yang Allah turunkan di negara kita...keadaan persekitaran yang kurang selamat dan banyaknya berlaku kezaliman disebabkan perbuatan sesetengah kita yang banyak tersasar kepada ajaran Islam sepenuhnya. Allahuakhbar3!Bala tidak datang dengan gempa bumi, gunung berapi dan seumpama lagi bencana alam tetapi inilah salah satu bala dari Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa untuk menentukan segala2NYA...HUDUD adalah PASti!

Monday, 30 January 2012

Sekadar gambar....Kuliah Ust. Azhar Idrus di Masjid Negeri Shah Alam..

Alhamdulillah...hari ni baru dapat buka blog...balik kampung cuti seminggu, pakai tutup terus blog...tapi tak apo saing2 seperjuangan masih meneruskan perjuangan mereka&semoga demo semua sihat&dirahmati Allah S.W.T. sokmo...Allahuakhbar3!

sekadar gambar ambo petik di TINTA HIJAU

Gambar : Sekitar Kuliah Maghrib Ust Azhar Idrus Di Masjid Negeri Shah Alam
















Sumber dan lagi gambar : Facebook Abah Anas

Sambutan hangat Kuliah Maghrib Ust Azhar Idrus di Masjid Negeri Sultan Salahudin Abdul Aziz Syah Shah Alam Selangor.
Difahamkan sekitar 30 ribu hadir di Masjid,sementara lebih kurang 34 ribu lagi menonton secara langsung di internet.

Thursday, 19 January 2012

Ulamak Teras Pembangunan Ummah...Allahuakhbar3!

ambo petik jah....

Mana ada pemimpin seperti Nik Aziz sekarang

-Hrkh-

18 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 18 Jan: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat diakui sebagai pemimpin terbaik di seluruh dunia masa kini, dengan penilaian terhadap sikap dan prestasinya yang memuaskan dalam pelbagai sudut.

Lebih membanggakan apabila sikap dan prestasi yang memuaskan itu berjaya dipertahankan oleh Nik Aziz sejak mula menjadi Menteri Besar Kelantan sehingga kini.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, dengan sikap dan prestasinya yang membangggakan itu menjadikan orang yang seperti Nik Aziz amat sukar ditemui di dunia ini.

"Mana ada pemimpin seperti Nik Aziz di dunia ini sekarang? Dah 20 tahun lamanya menjadi Menteri Besar, tapi Tuan Guru Nik Aziz tetap tidak ada tanah, tak ada balak, tak ada wang yang banyak dan rumah mewah," katanya.

Kalau orang lain, menurut beliau, setelah 20 tahun menjadi menteri besar atau memegang tampuk kuasa, pasti akan mengambil kesempatan untuk mengaut kekayaan diri dan keluarga seperti yang sering berlaku di seluruh dunia.

Katanya, kemunculan Mursyidul Am PAS itu sebagai menteri besar yang bersih berpunca dari potensi dirinya sendiri selaku manusia yang kuat berpegang kepada agama, guru agama dan sejajar dengan penglibatannya dengan perjuangan bersama parti Islam atau PAS.

"Tanpa pegangan kuat kepada agama, tidak akan lahir kekuatan iman, kemantapan rohani sehingga menjadikan Nik Aziz muncul sebagai pemimpin yang bersih dari rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pelbagai unsur negatif lain," tegasnya.

Dalam masa yang sama, beliau turut berbangga kerana Menteri Besar Kelantan dari PAS itu bukan sekadar muncul sebagai pemimpin bersih dari rasuah dan penyalahgunaan kuasa, tetapi juga dapat memimpin serta mentadbir kerajaan dengan cemerlang.

"Walaupun ada orang kata ustaz atau guru agama tak boleh jadi pemimpin kerajaan, tetapi Nik Aziz telah membuktikan bahawa guru agama juga layak, malah lebih berkelayakan menjadi pemimpin," tegasnya yang juga Ketua Umum PKR.

Ketika berucap pada acara Ucapan Penggulungan Pimpinan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 di Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah di Alor Setar, Kedah, Sabtu lalu, beliau turut menyebut perkara itu dan disambut tepukan gemuruh daripada lebih 2,000 perwakilan.

Dengan kecemerlangan sikap dan prestasi yang ditunjukkan oleh Nik Aziz itu, tegasnya, ia sekali gus boleh mematikan dakwaan pihak-pihak tertentu yang sering mempertikaikan kemampuan golongan agama atau ulama menjadi pemimpin.

"Kini setelah 20 tahun menjadi menteri besar, Nik Aziz ternyata lebih berkebolehan menjadi pemimpin berbanding pemimpin-pemimpin dari Umno BN sehingga menjadikan Kelantan jauh lebih baik setelah berada di bawah PAS atau Pakatan Rakyat berbanding di bawah BN," tegasnya.

Beliau turut memuji sikap dan prestasi Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

"Kesemua Menteri Besar dan Ketua Menteri yang berada di bawah Pakatan Rakyat ternyata mempunyai sikap yang baik, bebas dari rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya sehingga menjadikan negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat jauh lebih baik daripada yang berada di bawah BN," katanya yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Beliau yakin prestasi baik yang ditunjukkan oleh kesemua Menteri Besar dan Ketua Menteri yang memegang tampuk pemerintahan di negeri-negeri yang berada di bawah pakatan itu akan dapat dipertahankan oleh kesemua mereka yang terbabit, selaras dengan perjuangan Pakatan Rakyat untuk membela rakyat, bukan untuk mengaut kepentingan peribadi.


p/s: Semoga TGNA diberi kekuatan utk mentadbir Kelantan slps PRU 13 nanti, Hanya Allah Yang Maha Mengetahui segala2nya....Allahuakhbar!

Wednesday, 18 January 2012

Benar atau dibuat cerita benar???keluar PAS masuk umNO?kihkihkih..macam2 ader...

Dia bila dah dekat nak ngundi macam2 ader yang timbul...
Keluar Pas masuk umno lah, 
Keluar umno masuk PAS/PRlah,
Keluar PAS tak masuk2 apa pun ada,
Keluar umno tak masuk2 PAS/PR pun ada...masuk kubur dah kot!kihkihkih...
dan hok paling ramai sekarang ni ambo raso...
Masuk PAS tak keluar2...kihkihkih...

ambo ambil dalam -hrkh-

PAS Gombak nafi 101 ahli sertai Umno

Khaulah Azwar, 17 Jan 2012
Gombak, 17 Jan: Yang Dipertua PAS Kawasan Gombak, Salehuddin Mohd Nasir (gambar)  menafikan dakwaan kononnya 101 orang ahli PAS daripada cawangan Kampung Kerdas Dua, telah keluar PAS dengan  menyertai umno.

Apa yang berlaku, 37 memohon menyertai PAS menjelang PRU ke 12 pada 2008 lalu dan 20 dari mereka memohon masuk Umno sebulan lalu.

Kemasukan mereka dalam Umno kononnya disebabkan berlakunya pemecatan AhlI Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali.

"Kita menafikan sekerasnya kemasukan mereka  dalam Umno akibat kekecewaan apabila  Ahli Dewan Undanagn Negeri (ADUN) Gombak Setia  Datuk Dr Hasan Ali  di pecat daripada  PAS baru-baru ini," katanya.

Jelasnya, ketika PRU12 yang lalu,  PAS Gombak telah menerima 37  borang permohonan keahlian PAS daripada cawangan tersebut.

Daripada 37 orang hanya 20 orang sahaja yang menyertai Umno dalam majlis yang diadakan di Kampung kerdas  dua baru-baru ini.

Beliau berkata, mereka sebenarnya ahli Umno dan penyokong Umno. Bukti mengatakan mereka adalah ahli Umno  melalui penyemakan  yang telah kita buat dalam daftar ahli PAS di DUN Kawasan Gombak.

Peristiwa kemasukan mereka dalam PAS dalam PRU12 pada 2008  adalah sangat  drastik sebelum pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor.

Menurut Sallehuddin, ekoran berlakunya pemecatan keatas Datuk Dr Hasan Ali dalam parti PAS, tidak akan merencatkan PAS Gombak untuk hadapi PRU13 nanti.

“Kita sentiasa melatih ahli  agar sentiasa ikhlas berjuang kerana Allah SWT, bukan kerana orang, dan bukan untuk kepentingan yang lain terutamanya dalam bentuk material dan kebendaan,” katanya dalam sidang media di Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Gombak Setia pagi tadi.

Dalam pada itu, beliau juga menyeru agar semua ahli  istiqama dalam perjuangan, tidak kira samada parti  PAS, PKR atau DAP kerana setiap parti yang di tubuhkan terletaknya dasar perjuangan yang di putuskan oleh pucuk pimpinan yang perlu di taati selagi tidak melanggari syariat.

"Justeru, saya harap semua ahli PAS kena faham konsep Perjuangan  PAS dimana dasar pas adalah Islam berdasarkn Al- Quran, Hadis, Ijtima dan QIAS," katanya.

Hadir sama dalam sidang media, Kahirul Fahmi, Setiausaha PAS Gombak.


p/s: pilihlah yang mana demo raso betul dan dipertanggungjawabkan akan pilihan anda tu bukan setakat diri sendiri tetapi orang lain pada masa akan datang termasuk anak, cucu, cicit, ciut dan blablabla....

Tuesday, 17 January 2012

Rakyat lebih suka tarif elektrik dan harga minyak naiklah...apa barang kasi semua tu turun!ni kan satuuuu malaysia...takdak hal lah bayar harga mahal pun!kihkihkihkih..

Rakyat tidak akan tertekan pun sekiranya tarif elektrik dan harga minyak naik...Rakyat lebih suka lagi harga makin meninggi2...kuasa beli rakyat di Malaysia hebat aper???Hebat ke???aper kejadahnya yang hebatnya....kihkihkih!yang nak harga tu tinggi bukan rakyat yang golongan sederhana/miskin/pertengahan tetapi golongan yang kaya dan sememangnya akan dapat free sumber2 tu...kihkihkihkih!

ambo copy jah kat SINI

SIAPA TAK MAHU HARGA MINYAK DAN TARIF ELEKTRIK TURUN?


Siapa tidak mahu harga minyak dan tarif elektrik turun? Orang itu mungkin tidak waras. Siapa yang tidak waras? Orang yang tidak mahu harga minyak dan tarif elektrik turun?

Hakikatnya siapa yang tidak mahu harga minyak dan tarif elektrik TURUN? Mereka ialah rakyat akan MENGUNDI BN. Rakyat yang MENGUNDI PR, jika PR menang, harga minyak dan tarif elektrik akan diTURUNKAN.

Orang yang tidak suka harga MINYAK DAN ELEKTRIK turun memang tidak cerdik. Mereka menjebik bibir menyatakan itu semua karut dan PEMBOHONG. Menurut mereka negara akan BANGKRAP kalau harga minyak dan elektrik dikurangkan atau diturunkan. Mereka tidak sedar sekarang pun hutan negara kian meningkat.

Macamana PR boleh turunkan harga minyak dan elektrik???? Pemimpin BN tidak boleh fikir. Mereka hanya fikir apa projek hendak dilaksanakan kerana dengan projek tersebut mereka dapat untung, dapat komisen, dapat habuan.


Dari mana PR hendak dapatkan duit untuk beri subsidi bagi mengurangkan harga minyak dan elektrik?


  • Memastikan tiada KETIRISAN wang negara sebagaimana yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara setiap tahun kira-kira RM20bilion akibat rasuah, penyalahgunaan kuasa dan ketidakcekapan mentadbir.
  • Menghentikan subsidi kepada Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) - kroni BN sebanyak RM40bilion setahun.
  • Pentadbiran yang bersih dan TIDAK BOROS mampu menyelamatkan wang rakyat dari dibazirkan seperti yang dilakukan oleh kerajaan BN sekarang.
Logik atau tidak perkara di atas. Hanya orang yang tidak mahu minyak dan tarif elektrik turun sahaja yang menyatakan ianya tidak logik.

Pemimpin kerajaan negeri-negeri PR sudah membuktikan bagaimana mereka berjaya mentadbir kewangan negeri masing-masing dengan baik. Buktinya :-

1) Tidak ada seorangpun pemimpin kerajaan negeri PR dan adun mereka disabitkan dengan rasuah semenjak mereka mentadbir - Kelantan (lebih 21 tahun). Selangor, Pulau Pinang dan Kedah (lebih 3 tahun) dan Perak (dibawah pentadbiran PR selama 8 bulan).

2) Kerajaan negeri-negeri PR telah dipuji oleh Ketua Audit Negara kerana kecekapan dan ketelusan mereka menguruskan kewangan negeri masing-masing. Selangor berjaya membayar semua hutangnya kepada kerajaan pusat. Pulau Pinang, Kedan dan Kelantan berjaya membayar hutang mereka kepada pusat mengikut jadual. Selangor mempunyai rezab kewangan lebih dari RM1bilion. 

3) Program-program kebajikan yang dijalankan oleh kerajaan negeri-negeri PR terbukti amat berjaya walaupun di Kelantan dan Kedah hasil negeri terhad. Tetapi oleh kerana pentadbiran mereka tidak boros maka mereka berjaya menjalankan program kebajikan untuk rakyat.
 
p/s : Pilihlah yang mana demo raso molek...turun atau rendah hanya anda penentu masa depan!Takbirrrrr....


Monday, 16 January 2012

Isu SBPA? Betul ke begini?Betul eikkkk...

Sekiranya berlaku begini maka ambo rasa sememangnya betulah yang kaya akan bertambah kaya dan yang miskin/golongan rendah akan bertambah miskin...apa kejadahnya ni weiiii....

sekadar petikan di Hrkh

SBPA: Kumpulan premier tidak terlibat penangguhan?

16 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 16 Jan: PAS mahukan satu penjelasan dari kerajaan khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sama ada penangguhan semula sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) hanya kepada kumpulan sokongan atau secara keseluruhan.

Ini kerana menurut Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar), beliau mendapat maklumnat bahawa penangguhan untuk semakan tersebut tidak melibatkan kumpulan Premier.

"Saya mendapat maklumat bahawa penangguhan semakan itu hanya melibatkan pegawai rendah dan tak melibatkan kumpulan premier.

"Saya nak dapatkan penjelasan tangguh keseluruhan atau kumpulan rendah sahaja," katanya pada satu sidang media di Pejabat Agung PAS pagi ini.

Beliau mengulas tindakan kabinet yang telah bersetuju menangguhkan perlaksanaan skim SBPA untuk disemak semula ekoran bantahan banyak pihak berhubung kadar kenaikan gaji yang didakwa tidak adil kepada kumpulan bawahan.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena sebelum ini mendedahkan bahawa penjawat awam dalam Kumpulan Premier, yang dianggarkan dalam jumlah sekitar 36 orang, akan menerima gaji antara RM35,000 hingga RM60,000 tidak termasuk elaun tetap, elaun perumahan dan elaun khas pembantu rumah serta lain-lain.

Sedangkan katanya kakitangan Kumpulan Pelaksana hanya menerima kenaikan sekitar RM80, RM100, RM200 malah ada yang tidak sampai RM10.

Mempersoal lanjut, Mahfuz juga mahu penjelasan, adakah pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sudah mendapat perkenan Yang DiPertuan Agong untuk perlantikan skim persaraan daripada semua kumpulan premier tersebut.

"Saya juga ingin tahu bilakah tarikh surat perlantikan 36 orang kumpulan premier ini dibuat.

"Bila pula faedah dan ganjaran akan dimasukkan dalam akaun bank kumpulan premier ini," soalnya lagi.

Mengulangi gesaannya sebelum ini, beliau sekali lagi mahu satu Jawatankuasa Pilihan Khas bagi menyemak semula skim SBPA tersebut agar ianya disemak secara keseluruhan termasuk terhadap gaji kumpulan Primer.

Khamis lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengesahkan perlaksanaan skim SBPA yang septutnya bermula 1 Januari lalu, ditangguhkan untuk disemak semula.

Keputusan untuk semakan semula itu dibuat selepas perbincangan dengan Ceupacs.


p/s: Mana ada golongan miskin/rendah akan menjadi senang selagi korupsi masih ada dalam pentadbiran...kihkihkih!

Rezeki demo...segala2nya dari Allah S.W.T.

Rezeki demo...kalu dah namanya rezeki dari Allah takdok sapo pun yang buleh sekat. Begitulah jugak kalu ajal dari Allah, takdok orang pun buleh minta diawalkan atau dilambatkan walaupun sesaat...

ambo petik dari SINI(HM)


Rezeki Apek tak putus

Oleh Asmizan Mohd Samiran dan Muhamaad Razis Ismail
 
KOTA BHARU: Penjaga gawang skuad bola sepak negara, Khairul Fahmi Che Mat, 23, dilihat bakal bergelar jutawan kerana rezekinya tidak putus-putus sejak membantu negara memenangi Piala AFF Suzuki 2010.
Terbaru, Kelab Khairul Fahmi Che Mat (KKFCM) dan syarikat Khairul Fahmi Resources (M) Sdn Bhd (KFR) miliknya dilancarkan secara rasmi di sini, semalam,
Sebelum ini, Khairul Fahmi yang mesra dengan panggilan Apek memiliki sebuah banglo dihadiahkan kerajaan Kelantan bernilai RM200,000, menjadi duta beberapa syarikat dan kerap menghiasi muka depan beberapa majalah.

“Alhamdulillah, saya sentiasa bersyukur dengan setiap rezeki diterima dan berharap perancangan syarikat serta kelab ini berjalan lancar,” katanya.
Apek berkata, menerusi KKFCM dan KFR yang menjalin kerjasama dengan Rakyat Travel (anak syarikat Bank Rakyat), beberapa pakej ditawarkan sebagai syarat keahlian dengan pakej paling tinggi membabitkan bayaran yuran RM750 (pakej Family Combo) dan paling rendah RM10 (pakej rakyat).
Menerusi pakej itu, ahli kelab boleh menikmati pelbagai keistimewaan, termasuk perlindungan insurans bernilai RM40,000 setahun tajaan KFR, potongan menginap di Khairul Fahmi Villa Inn Kota Bharu, potongan pakej pelancongan dan pakej umrah selain menyertai aktiviti bersama Khairul Fahmi pada masa depan.
 
p/s : rezeki dan segala2nya dah tertulis oleh Allah dah...apa pun Alhamdulillah lah Apek, rezeki demo!!

Thursday, 12 January 2012

SBPA tangguh lagi?Betul ke ni? khas untuk Penjawat awam

Alamak...betul ke ni?

ambo petik je dari SH

Kabinet arah tangguh skim SBPA sektor awam
G MANIMARAN
January 12, 2012
SHAH ALAM -  Kabinet memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang berkuat kuasa sejak 1 Januari lalu, dipercayai ekoran rasa tidak puas hati di kalangan sebahagian besar kakitangan awam.

Sinar Harian difahamkan keputusan mengejutkan ini diputuskan dalam mesyuarat mingguan semalam.

Isnin lalu, kenyataan Kementerian Kewan gan menyebut pembayaran gaji penjawat awam bagi bulan Januari yang akan dilakukan pada 16 Januari ini sempena perayaan Tahun Baru Cina, adalah berdasarkan gaji Sistem Saraan Malaysia manakala perbezaan gaji penjawat awam yang memilih opsyen SBPA akan dibayar pada 31 Januari.

Pembayaran gaji SBPA tidak dapat dilakukan sepenuhnya pada 16 Januari berikutan keputusan kerajaan untuk melanjutkan tempoh opsyen SBPA dari 31 Disember 2011 kepada 15 Januari.

Menurut sumber, Kabinet mempertimbangkan tiga sebab utama dalam memutuskan penangguhan SBPA, yang menggantikan Sistem Saraan Malaysia.

"Antaranya tiadanya perundingan secukupnya dengan wakil pekerja (kesatuan sekerja) dan peratusan kenaikan gaji yang tidak seimbang antara kumpulan kakitangan rendah dan tertinggi," kata sumber.

Sebelum ini wujud dakwaan kononnya kakitangan kumpulan pengurusan tinggi dan kanan menerima kenaikan gaji sangat tinggi, sehingga mencecah 50 peratus.

Bagaimanapun ia telah dinafikan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah bulan lalu.

SBPA memperkenalkan sistem gaji satu lapis berbanding tiga lapis di bawah Sistem Saraan Malaysia.

Menurut sumber itu, kerajaan mahu kajian semula dijalankan ke atas keseluruhan komponen SBPA bagi memastikan tujuan pelaksanaan sistem gaji baru itu mencapai matlamat.

Mengenai tempoh penangguhan, sumber memberitahu, "ia kemungkinan besar akan mengambil masa beberapa bulan, juga kemungkinan hanya akan dilaksanakan selepas pilihan raya berakhir, supaya segala rasa tidak puas hati selesai dan diatasi secara menyeluruh."

Pegawai-pegawai kanan perkhidmatan enggan mengesahkan perkara itu. Bagaimanapun difahamkan Jabatan Perkhidmatan Awam akan mengeluarkan kenyataan rasmi hari ini.

"Tunggulah esok, maklumat jelas akan dikeluarkan," kata seorang pegawai kanan ketika dihubungi.

Pada 18 Disember lalu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) membuat pendirian tegas dengan meminta kerajaan menangguhkan pelaksanaan SBPA dan mengadakan perundingan dengan badan induk kesatuan awam itu.

Badan induk itu mendakwa pihaknya “amat kesal” kerana kerajaan dan Jabatan Perkhidmatan Awam tidak mengadakan langsung perundingan dengan Cuepacs sebelum menggubal dan melaksanakan SBPA.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, kerajaan seharusnya memastikan setiap anggota perkhidmatan awam, yang saiznya 1.4 juta orang, menerima maklumat yang tepat dan mendalam sebelum menerima opsyen pelaksanaan SBPA.

Omar berkata, perkara itu akan dibawa ke perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Pertemuan itu telah diadakan akhir bulan lalu.

Ketika itu, Cuepacs juga meminta ahli-ahlinya tidak menerima opsyen sehingga perkara ini selesai.

Jabatan itu membuka opsyen menerima SBPA mulai 16 Disember lalu dan ia sepatutnya ditutup pada 30 Disember, tetapi dilanjutkan sehingga 15 Januari selepas pertemuan Cuepacs dengan Najib.

Omar juga mendakwa kakitangan awam dipaksa menerima opsyen tanpa diberikan maklumat mengenai sifir gaji dan tangga gaji.

Katanya, ia jauh berbeza berbanding ketika pelaksanaan Sistem Saraan Baru dan Sistem Saraan Malaysia sebelum ini.

Mengenai kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus yang diumumkan oleh Najib ketika pembentangan Bajet 2012 pada Oktober lalu, Omar berkata, perkiraan pihaknya menunjukkan sebaliknya.

Ada yang mendakwa menerima kenaikan gaji jauh lebih rendah daripada kadar yang diumumkan Najib.

“Jelaskan kedudukan kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus ini,” kata Omar ketika itu.

Beberapa parti politik juga menggesa kerajaan menangguhkan SBPA atas alasan mengabaikan kepentingan kakitangan kumpulan rendah, yang merupakan dua pertiga saiz kakitangan awam.

p/s: Alahaiiii....betul ke ni???

Wednesday, 11 January 2012

Acheh bergegar lagi...

ambo petik....BH


Gempa bumi: Pelajar Malaysia di Aceh selamat


2012/01/11

JAKARTA: Gempa bumi kuat berukuran 7.1 pada skala Richter awal tadi yang menggoncang pusat bandar Banda Aceh, turut mengejutkan pelajar Malaysia di situ yang sedang nyenyak tidur, namun mereka semua dilaporkan selamat.

Atase Pendidikan di Kedutaan Besar Malaysia Jakarta yang juga Setiausaha Satu Education Malaysia di Indonesia, Ludinata Misnun, berkata sejurus selepas kejadian, Biro Kebajikan, Keselamatan dan Kediaman Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI) Cawangan Aceh menghubungi semua pelajar Malaysia terbabit dan meminta mereka menyelamatkan diri.
Mereka diminta pergi ke tempat tinggi bagi mengelakkan ancaman tsunami, bagaimanapun selepas pihak berkuasa menarik semula amaran tsunami, mereka kembali ke kediaman masing-masing, katanya dalam kenyataan di sini.
Gempa bumi yang berlaku pada jam 1.36 pagi itu, berpusat di lautan kira-kira 419km barat daya Meulaboh, Aceh dan kesan gegarannya dirasai hingga ke Medan, Sumatera Utara. Beberapa gempa susulan turut berlaku selepas itu.

Sementara itu, Ludinata berkata, semua pelajar Malaysia di Medan juga selamat dalam peristiwa gempa bumi itu.

Bagaimanapun, hasil maklumat daripada seorang anggota jawatankuasa Kelab UMNO Medan berkata, sebahagian besar pelajar Malaysia di Medan tidak menyedari kejadian gempa bumi itu kerana gegaran yang agak lemah di bandar berkenaan.

Seramai 206 pelajar Malaysia sedang menuntut di institusi pengajian tinggi di Aceh manakala pelajar Malaysia di Medan berjumlah 1,620 orang.
Sehingga kini masih belum ada laporan berhubung kerosakan pada harta benda atau kehilangan nyawa daripada peristiwa gempa bumi itu. - BERNAMA

Tuesday, 10 January 2012

Catatan DSAI dari Mumbai...

ambo petik dari saing...Kerabu Bersuara



DS Anwar Ibrahim: Catatan Dari Mumbai

Saya dan Azizah tiba di Mumbai dan menuju Panchgani sebagai tetamu kepada sahabat lama, Rajmohan Gandhi, penyala obor perjuangan datuknya, pejuang besar India Mahatma Gandhi.

Lebih tiga bulan lalu saya berjanji untuk bersama beliau menyemarakkan semangat perjuangan Gandhi bagi menegakkan demokrasi yang mempedulikan nasib rakyat serta menolak kezaliman dan rasuah.

Sepanjang dalam perjalanan selama tiga jam, saya menerima ribuan panggilan telefon, mesej dari Twitter dan Facebook, komen di blog serta SMS dari pelbagai lapisan masyarakat Malaysia dan dunia yang menyatakan kesyukuran dan rasa gembira.

Fikiran saya melayang mengenangkan wajah gelisah, sedih, derita keluarga dan rakyat terutama di saat cemas menunggu penghakiman pagi semalam.

Alhamdulillah, saya bersykur kerana setelah sekian lama difitnah dan diaibkan oleh pemimpin dan media UMNO, Hakim Dato’ Zabidin Mohd Diah memutuskan — berlandaskan undang-undang dan fakta — bahawa dakwaan seseorang tanpa saksi dan sebarang bukti sokongan adalah tidak dapat diterima. Malah keterangan forensik dan DNA yang dikemukakan pihak pendakwaan turut dipertikaikan kesahihannya.

Saya tidak berhasrat menyingkap permasalahan lalu atau memberikan sebarang tafsiran mengapa penghakiman mengejutkan ini berlaku. Walaubagaimanapun, saya bersyukur ke hadrat Allah Azzawajalla kerana saya bebas dari fitnah jahat sedemikian.

Kasih sayang Azizah dan keluarga; kesetiaan rakan-rakan KEADILAN; dukungan PAS dan DAP; para reformis dan sokongan dan iringan doa rakyat bukan saja ibarat penawar malah membajai penyuburan semangat dan daya juang saya.

Seperti lazimnya saya tidak cenderung untuk merintih kisah derita silam malah sedia memaafkan. Hanya yang dimasyghulkan ialah kebiadaban gerombolan kecil termasuk media UMNO yang berdendam kesumat dan terus memfitnah saya.

Saya ingin mengajak saudara-saudari bersama rakyat Malaysia untuk melonjakkan perjuangan menuntut kebebasan rakyat; pemerintahan yang telus dan adil; ekonomi yang dipacu segar tetapi mempedulikan nasib rakyat serta menolak keangkuhan kuasa dan rasuah.

Kami sekeluarga amat terharu dengan luahan simpati dan dukungan semua. Semoga usaha murni kita bersama direstui dan diberkati Allah SWT.

Ikhlas dari,
ANWAR IBRAHIM

901 adalah gambaran kebangkitan rakyat sebelum PRU13

ambo petik...

901: Kebangkitan rakyat tidak boleh dibendung lagi

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 9 Jan: Gelombang kebangkitan rakyat untuk menuntut keadilan ternyata tidak dapat dibendung lagi meskipun diganggu dengan pelbagai halangan.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Abdul Rani Osman (gambar) berkata, ianya jelas digambarkan melalui perhimpunan 901 yang dihadiri ribuan rakyat dari seluruh negara hari ini.

"Himpunan hari ini bagi signal bahawa apa sahaja halangan yang dibuat, tetapi akhirnya suara rakyat yang memutuskan untuk turun ke perhimpunan ini," kata beliau ketika ditemui di perkarangan Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta.

Dr. Rani yang juga Adun Meru sekali lagi menegaskan, rakyat bukan menyertai perhimpunan 901 kerana peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, namun kerana ingin menujukkan rasa tidak puas hati terhadap kepincangan sistem kehakiman di negara ini.

"Seperti yang kita katakan sebelum ini, sama ada keputusan Anwar bebas atau sebaliknya, perjuangan ini diteruskan.

"Ini bukan perjuangan membebaskan Anwar Ibrahim tetapi di belakangnya, perjuangan menegakkan keadilan dan ini dituntut oleh Islam," katanya.

Tambah beliau, gelombang seperti ini diharap dapat dikekalkan sehingga pilihan raya umum ke-13.

"Momentum inilah kita harap dikekalkan sehingga pilihan raya akan datang," katanya.

Terdahulu, Mahkamah Tinggi memutuskan  Anwar yang merupakan Ketua Umum PKR, bebas daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di sebuah kondominium, empat tahun lalu.

Mahkamah memutuskan demikian selepas mendapati wujudnya elemen tiada integriti dalam sampel DNA.

Keputusan itu diterima dengan rasa syukur oleh pimpinan, ahli dan penyokong Pakatan Rakyat.

Sebelum ini, perhimpunan 901 mendapat tentangan hebat daripada Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang dipimpin ahli Parlimen Bebas, Datuk Ibrahim Ali.

Perkasa yang juga mensasarkan ribuan ahlinya hadir menentang perhimpunan 901 bagaimanapun tidak kelihatan pagi tadi.




p/s: Takbirrrrr.....

Monday, 9 January 2012

Masin mulut kan....DSAI jadi PM Malaysia...kihkihkih!

ambo petik je...tapi kalu masin kecut jugak BN tu....tersasul lah plak....kihkihkih!

dari sahabat ambo

TERSASUL SEBUT ANWAR,PEMBERITA TV3 MINTA MAAF

SHAH ALAM - Sementara nama Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi sebutan banyak pihak menjelang hari penentuan kes liwat beliau esok, pembaca berita TV3, Nur Jamalina Jamali atau Jay  memohon maaf kerana tersilap menyebut nama Ketua Pembangkang itu, seolah-olah merujuknya sebagai perdana menteri, ketika menyampaikan berita Buletin Utama, malam tadi."Saya ingin memohon maaf tersasul ketika Buletin Utama sebentar tadi.

Tidak disengajakan," kata Jaya Jamalina yang mesra dikenali sebagai "Jay" menerusi mesej Twitter malam tadi.Beliau memohon maaf ekoran kritikan beberapa pihak.Bagaimanapun, sebahagian besar pengikut dan penyokong Datuk Seri Najib Tun Razak kelihatan menerima permohonan maaf itu sambil menyifatkan ia bukan sesuatu yang disengajakan.Misalnya, blog nescafeais menyebut, "perhatikan saat ke-50... bukan isu besar pun... cuma kelakar... sebut nama musuh kot...hahaha."Blog muzammilarif dengan tajuk Maafkan Jay tertasul sebut Anwar pasal aktiviti PM" menulis, tengah sedap melayan Buletin TV3 malam tadi, pembaca berita yang bernama Nur Jamalina yang juga adalah calon dalam dua kategori iaitu Ulasan Berita Radio Terbaik dan Penyampai Berita Radio Terbaik bagi tahun 2010 membuat kejutan apabila tersasul menyebut nama Perdana Menteri sebagai Anwar Ibrahim.

Beliau kemudian memohon maaf menerusi mikroblog twitter...Jay tersasul apabila berkata "wartawan TV3 di Johannesburg melaporkan, lawatan Datuk Seri Anwar itu... lawatan Datuk Seri Najib itu dijangka..."Anwar pernah memegang jawatan timbalan perdana menteri sebelum dipecat pada September 1998.Berita itu merujuk kepada lawatan Najib ke Afrika Selatan bermula semalam.

Jay merupakan salah seorang pembaca berita setiap jam dan laporan trafik terkini Hot FM.Difahamkan, beliau membaca berita Buletin Utama secara sambilan.Isu itu menjadi perhatian ketika tumpuan sema pihak beralih ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, yang akan mengumumkan keputusan kes liwat Anwar, yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat.Selain itu perhatian juga tertumpu ke atas perhimpunan 901, di kawasan parkir Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, yang akan diadakan sempena pengumuman keputusan kes tersebut. 
 
p/s : gerun pada 901 kot ni....

Sisipan berita 901...Takbirrrr!

ambo ambil terus dari Na'im Nikmat


Kebenaran akan terselah disebalik kejahatan konspirasi.....


Terkini Lintas Langsung Dari Jalan Duta Keputusan Fitnah Liwat 2 : DENGAN RASMINYA MAHKAMAH TINGGI KUALA LUMPUR BEBASKAN DSAI DRPD TUDUHAN MELIWAT.

http://media1-cdn.malaysiakini.com/429/9cfca5b467995503e0f0e17d318a0d4e.jpg

Keputusan perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya akan dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini selepas pendengaran 87 hari mulai tahun 2008.NONEAnwar didakwa meliwat pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara pada 26 Jun 2008 dan menghadapi hukuman penjara sehingga 20 tahun jika didapati bersalah.
Beliau menafikan tuduhan itu dan ia sebagai satu konspirasi politik untuk memusnahkan kerjaya politiknya dan juga peluang Pakatan Rakyat bagi menumbangkan BN pada pilihan raya umum akan datang.
Seawal jam 5 pagi, penyokongnya mula berkumpul di tempat letak kereta perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, walaupun ketika itu hujan renyai-renyai bagi menunjukkan sokongan mereka.
NONELebih ramai juga dijangka akan tiba sebelum keputusan perbicaraan liwat II yang membabitkan ketua pembangkang itu diumumkan hari ini.

Tidak kurang juga tedapat puluhan kenderaan polis dan anggotanya yang dikerahkan bagi memantau keadaan di situ.

Penyokong yang hadir itu antara lain membawa sepanduk yang tertera perkataan "Rakyat Hakim Negara" dan "Tolak Fitnah, Lawan Konspirasi".

Mereka juga memakai kain lberwarna biru dengan tertera perkataan "Keadilan" dan kain lilit hijau dengan perkataan "Hidup Anwar".
LAPORAN LANGSUNG
9.41am: Jelas kelihatan emosi keluarga DSAI, air mata kesyukuran menitis.

9.38am: Laungan 'Tangkap Saiful' pula bergema.

9.35am: penyokong DSAI ke Masjid Wilayah untuk sujud syukur.
9.32am: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membebaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat.
9.26am: Hakim putuskan Anwar tidak bersalah.

9.21am: Orang ramai yang berada di tempat letak kereta kelihatan sabar menunggu keputusan Hakim .

9.18am: Pihak Polis anggarkan 4500 orang memenuhi pekarangan Mahkamah pada pukul 9 Pagi.(Jumlah sebenarnya melebihi anggaran Polis)

9.10am: Ahli PEKIDA turut kelihatan menunggu pemimpin mereka.

http://s1-02.twitpicproxy.com/photos/large/492135535.jpg


9.06am: TGNA turut kelihatan datang memberi sokongan moral.

9.05am:Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang tiba di mahkamah diiringi laung takbir.
http://s1-01.twitpicproxy.com/photos/large/492142756.jpg
9.00am: Poster provokasi kelihatan diedarkan.
8.56am: DSAI,Isteri & 4 orang anaknya kelihatan di Mahkamah.

8.49: Bekas Menteri Pelancongan Dato' Kadir Sheikh Fadzir turut kelihatan.

8.45am:Laporan MalaysiaKini menyebut, penyokong Saiful hanya ada lima puluh orang. Diulang, 50 orang.
8.22am: Duta dan perwakilan asing dari Amerika Syarikat, Kanada, Australia, United Kingdom dan beberapa negara Eropah mula berbaris menunggu dibenarkan masuk ke mahkamah untuk mengikuti perbicaraan ini.

Pemerhati antarabangsa dari Kesatuan Parlimen Antarabangsa atau Inter Parliamentary Union Mark Trowell juga hadir.


NONE8.15am: Menteri Besar Perak yang disingkirkan Datuk Seri Nizar Jamaluddin memberitahu hadirin bahawa mereka berkumpul dengan harapan hakim kes perbicaraan ini tidak dipengaruhi oleh kehendak pemimpin Umno.

“Kami berharap hakim akan buat keputusan yang tidak memihak,” katanya.
Sementara itu, polis juga mula mengarahkan orang ramai supaya bergerak ke arah kawasan parkir kereta dan tidak berkumpul di jalan.
8.05am: Laungan reformasi oleh penyokong Anwar di kawasan parkir mahkamah jelas kedengaran pada jarak dianggarkan 500 meter dari kawasan Masjid Wilayah Persekutuan.

NONEKawasan masjid bagaimanapun masih tenang dengan kumpulan penyokong Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat persediaan demo dengan memakai kemeja-t khas "anti seks bebas 901", sambil menunggu ketibaan para pembesar mereka.
8.12am: Antara pemimpin PKR yang dilihat berada di luar mahkamah adalah Azmin Ali, N Surendran dan Datuk Chua Jui Meng.
8.05am: Beberapa orang penyokong Pekida dikesan di dalam kawasan parkir masjid sambil membawa bendera pertubuhan tersebut.

NONEKumpulan ini dipercayai sedang menunggu pemimpin mereka.
8.03am: Ketua Srikandi PKR Siti Aishah Shaik Ismail berucap pada hadirin.

"Apapun keputusan hari ini, gelombang ini mesti bangkit dan pastikan Umno tumbang.”
7.45am: Ketua BERSIH 2.0 Datuk S Ambiga tiba dan diikuti oleh Sasterawan Negara Datuk A Samad Said. Jumlah yang hadir dianggarkan 5,000 orang.
7.40am: Penyelaras perhimpunan meminta penyokong supaya beralih ke tempat letak kereta kerana jumlah yang semakin ramai itu mula berkumpul di jalan-jalan menuju ke mahkamah.
NONE7.40am: Belum ada tanda-tanda kumpulan Pekida atau PERKASA berada di Masjid Wilayah Persekutuan, tempat sepatutnya mereka berkumpul.

Malah kumpulan yang banyak berada di sekitar masjid adalah kumpulan pro-Anwar yang sekarang sedang berpusu-pusu keluar ke kawasan parkir mahkamah.
7.36am: Setiausaha agung DAP yang juga adalah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng juga hadir. Selain itu kelihatan juga pemimpun lain seperti Tian Chua, Rafifi Ramli dan S Sivarasa.
7.31am: Naib presiden PKR memberitahu hadirin bahawa hanya terdapat satu kes di mahkamah Kuala Lumpur hari ini.

NONEKatanya, Anwar dan beberapa pemimpin Pakatan yang lain akan menyampaikan ucapan ringkas sebelum masuk ke mahkamah pada jam 8.30 pagi.

Menurut beliau lagi, hanya Anwar dan ahli keluarganya, diplomat, media dan 10 orang dari Pakatan dibenarkan masuk ke mahkamah manakala yang lain terpaksa tunggu di luar.

Ketika perbicaraan berlangsung, pihaknya akan mengatur supaya apa yang berlaku dapat disampaikan kepada mereka yang menunggu di luar.
7.30am: Jumlah penyokong di luar mahkamah semakin ramai. Dianggarkan sekitar dua ribu yang hadir. Kelihatan juga beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat yang mula tiba.
NONE7.19am: Dua buah kenderaan van polis mengambil tempat di ruang parkir Masjid Wilayah Persekutuan yang mulai dipenuhi kenderaan.
Van ambulans turut mengambil tempat di dalam kawasan masjid.
7.12 am: Di Masjid Wilayah Persekutuan, tempat PERKASA dan sekutunya mengadakan perhimpunan kelihatan seorang penceramah sedang menyampaikan kuliah subuh.

Tidak kelihatan pemimpin PERKASA atau Pekida setakat ini di dalam ruang solat utama masjid. Situasi dalam masjid lengang, kecuali kira-kira 30 jamaah sedang mendengar kuliah subuh.
7.01 am: Ketua Srikandi PKR Siti Aishah Ismail memberitahu para penyokong bahawa smua plakad selain "Bebaskan Anwar 901 dibenarkan di bawa masuk ke tempat berhimpun.

NONEOrang ramai ketika ini kelihatan berpusu-pusu masuk ke kawasan berhimpun sambil mengucapkan salam kepada pegawai polis yang mengawal di hadapan pintu masuk.
Jumlah kenderaan polis itu termasuk;
21 trak polis
1 meriam air
33 van
1 mobile command post
3 bas yang membawa anggota polis
4 Landrovers Light Strike Force
7.00 am: Antara penyokong hadir termasuk dari Dapsy, ABU, Jingga 13, PKR dan ahli PAS.


p/s: Takbirrrr....

Friday, 6 January 2012

Masihkah dikau menginggati diriku ini....tanda2 dah dekat nak PRU dah ni...

ambo petik je....kihkihkih!Tok MUN di sini


TOK MUN BAKAL BERTANDING DI DUN PULA KALI INI!!!



Tok Mun atau nama sebenar Maimun Yusof akan berentap di PRU13,dalam usia menjangkau 93 tahun. Tok Mun masih berharap untuk menjadi calon walau pun kali ini dia berhasrat hanya mahu bertanding di kerusi DUN sahaja berbeza pada PRU12 lalu kerana masa tu dia bertanding kerusi Parlimen, P.36-KUALA TERENGGANU yang mana dia telah kehilangan wang pertaruhan dengan hanya mendapat 685 undi.

 
... go...go...Tuk Mun... jangan semput kayuh basikal sudah.

p/s : banyak jugak duit Tok mun ni???

Roadshow DSAI...ramai wowww..

Ramai weiii hok mari dengar ceramah DSAI kat Machang...

ambo petik dari saing....TINTA HIJAU


Gambar : Ribuan Banjiri Ceramah Sempena Roadshow DS Anwar Di Machang Kelantan







Ribuan banjiri Ceramah di Padang Majlis Daerah Machang Kelantan sempena roadshow Datuk Sri Anwar Ibrahim.

Turut sama berceramah YB Dato Speaker Kelantan Ust Nasuruddin Daud, Ahli Parlimen Kepong YB Tan Seng Giaw dan Ahli Parlimen Machang YB Saifuddin Nasution Ismail.
 
 p/s: gempaklah weiii....ramai tuuuu bukan 500 worang tp beribu2 ni weiiii....

Thursday, 5 January 2012

901 oh 901...9+1=10 atau tarikh 9/01/12...kihkihkih!

Tarikh 901 ni seakan sama dengan kehebatan tarikh 907 duli ni...tarikh yang memecahkan kesunyian hari-hari di Malaysia ni...kihkihkih!

ambo copy jah....

901: PKR sambut baik kenyataan Hisham, KPN
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 5 Jan: PKR menyambut baik kenyataan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara yang memperlihatkan kesediaan pihak polis untuk berbincang dengan parti itu dan Pakatan Rakyat bagi menjamin kelancaran perhimpunan aman 901 untuk membantah rekayasa politik ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali (gambar) berkata, pihaknya bersedia untuk berbincang dengan pihak polis demi memastikan perhimpunan aman itu berjaya diteruskan dengan aman dan teratur.
Justeru, katanya PKR tegas menyeru semua anggota parti dan penyokong Pakatan Rakyat serta rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebenaran untuk berhimpun secara aman dan menyatakan sokongan terhadap reformasi demi rakyat dan negara Malaysia yang tercinta.
“Hak untuk berhimpun secara aman merupakan hak rakyat yang sejajar dengan semangat keperlembagaan.
“Ianya merupakan antara teras kepada amalan sesebuah negara demokratik,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Justeru, katanya sebarang usaha atau tindakan yang menggasir hak untuk berhimpun secara aman dan hak menyatakan pendirian politik (political expression) rakyat Malaysia adalah bertentangan dengan asas pembentukan negara Malaysia yang demokratik, bebas dan merdeka.
“Pencabulan ke atas hak ini dianggap sebagai mengkhianati asas penubuhan negara Malaysia yang merdeka,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.
Tambahnya, PKR turut menggesa pihak polis untuk memelihara keselamatan awam termasuk para demonstran dan rakyat keseluruhannya yang berhimpun di Kuala Lumpur.
“Kita berharap insiden keganasan seumpama tragedi UPSI dan Bersih tidak akan berulang.
“Ini adalah peluang terbaik Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara untuk memulihkan imej polis yang sekian lama tercalar dan mengembalikan keyakinan awam terhadap institusi polis selaras dengan janji Perdana Menteri untuk melaksanakan transformasi politik di dalam pentadbirannya,” ujarnya.


dan jugak

Nik Aziz minta beri hak rakyat berhimpun
Salmah Mat Husain   
KOTA BHARU, 4 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, meminta kerajaan memberi hak kepada rakyat untuk berhimpun termasuk pada 9 Januari ini sempena kempen pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya, perhimpuan itu langsung tidak bersalahan dengan demokrasi, apa lagi kerana peluang berhimpun itu sendiri diajar oleh Islam.
Beliau berkata demikian kepada media selepas majlis penyerahan kunci kediaman penjaga gol bola sepak negara, Khairul Fahmi Che Mat, 23, di Taman Kurnia Jaya, Pengkalan Chepa, tengah hari tadi. (Gambar)
Katanya, Islam tidak menghalang demonstrasi atau berhimpun kerana ianya ada pada agama suci itu sendiri.
“Hari-hari kita berhimpun sebanyak lima kali sehari iaitu di masjid atau sekali setiap minggu, iaitu solat Jumaat,” ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.
Menyentuh tentang masalah yang dihadapi oleh Anwar kini, beliau yakin ketua Pembangkang itu hanya dikhianati.
Tambahnya, lagipun mahkamah belum lagi memutuskan Anwar bersalah.
“Kalau mahkamah putuskan dia bersalah, memang tak munasabah semuanya tu.
“Yalah, di dunia ni kita boleh cipta macam-macam perkara, tetapi akhirat nanti terimalah pembalasannya,” ujarnya lagi.
Beliau juga mendakwa, punca utama Umno dan BN bermusuh dengan bekas timbalan perdana menteri itu kerana Anwar kini melawan mereka.



Wednesday, 4 January 2012

Padah menimpa....ngerinya!ramai lagi anak dara...xpayahlah layan bini orang!



Padah keluar dengan isteri rakan baik




Saya petik:

[HM] JOHOR BAHRU: Padah keluar dengan isteri kenalan baik, seorang lelaki maut dibelasah dan ditikam suami kepada wanita terbabit menggunakan objek tajam di sebuah pasar raya di Plentong di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 9.30 malam itu, mangsa, Sarmin Arsad, 40, dikatakan baru selesai membeli-belah bersama wanita berusia lingkungan 30-an terbabit.

Difahamkan, suspek yang terserempak dengan isterinya bersama Sarmin di perkarangan tempat letak kenderaan pasar raya berkenaan terkejut melihat gelagat dan aksi mereka ketika berjalan bersama.

Suspek yang berang menyaksikan perkara itu terus menyerang mangsa dan menghamburkan kata-kata kesat sebelum nekad menyerang serta menikam Sarmin.


Akibat panik dengan tindakannya sendiri, suspek melarikan diri manakala Sarmin dibawa ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Johor Bahru untuk rawatan.


Sarmin bagaimanapun disahkan mati sejurus tiba di HSI.


Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin berkata, mangsa mati ketika dalam perjalanan ke HSI akibat pendarahan teruk selepas dibelasah dan ditikam di dada sebelah kiri menggunakan objek tajam.


“Suspek yang berusia 41 tahun melarikan diri sejurus kejadian namun kami berjaya menahannya beberapa jam selepas itu. Dia kini direman untuk siasatan lanjut.


“Mayat mangsa dihantar ke Unit Forensik HSI untuk bedah siasat dan kejadian terbabit mencetuskan suasana panik di kalangan pelanggan pasar raya berkenaan,” katanya.


Menurut Roslan, pihaknya masih menyiasat motif sebenar kejadian dan orang ramai mempunyai maklumat berkaitan kes diminta tampil membantu siasatan.


Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

p/s : Janganlah dok buat baik baik dengan bini orang...padah dapat dosa pun dapat...carilah yang lain!

BN harus ingat!!!kebangkitan anak muda penentu PRU 13 nanti...

Anak muda bukan mudah ditipu....mesti ingat!

Makin kuat ditekan, makin ramai mahasiswa bangkit
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 4 Jan: “Semakin kuat mahasiswa ditekan, semakin ramai akan bangkit dan semakin ramai ikon perjuangan mereka mampu dilahirkan,” kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Riduan Mohd Nor.
Justeru, katanya Muhammad Safwan Anang dan Adam Adli kini telah menjadi sebutan rakyat dan menjadi idola mahasiswa bagi memperjuangkan keadilan.
Menurutnya, mereka adalah ikon rakyat yang cintakan keadilan, kemakmuran, kesejahteraan, ketelusan dan kebebasan.
Sehubungan itu, katanya DPPM mengucapkan tahniah di atas keberanian mahasiswa menyatakan kebenaran dengan mengadakan himpunan aman bagi membantah Akta Universiti Kolej Universiti (Auku) sehingga menyebabkan 2 orang pelajar mengalami cedera parah semasa himpunan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) malam tahun baru 2012 lalu.
“DPPM menganggap perkembangan ini yang bermula dengan insiden menurunkan bendera oleh seorang mahasiswa, Adam Adli sehingga ke tragedi di UPSI malam tahun baru 2012 menunjukkan proses kematangan dan kedewasaan mahasiswa,” ujarnya kepada Harakahdaily.
Menurutnya lagi, mahasiswa kini sudah mampu memposisikan diri mereka sebagai golongan yang bersuara mewakili segmen masyarakat yang inginkan keadilan, dan kebebasan.
Tambahnya, mahasiswa telah keluar dari kepompong ketakutan yang selama ini membelenggu mereka sehingga berani bersuara mendesak agar Auku dimansuhkan segera.
“Gerakan mahasiswa seharusnya mampu mencorakkan masyarakat menjadi golongan yang peka, sensitif, dan responsif terhadap persekitaran mereka,” katanya.
Beliau berkata, masyarakat akan cepat sedar terhadap kebobrokan yang berlaku melalui sesuatu isu dan rakyat tidak lagi boleh diperbodohkan oleh pemerintah.
Idealisme dan suara mahasiswa tidak perlu disekat seperti dahulu, ujarnya.
“Sudah berpuluh tahun mahasiswa di halang dari berfikir secara matang ke atas sesuatu isu yang berlaku. Sebaliknya mereka perlu dipandu supaya haluan mereka mengikut lunas kemanusiaan dan menurut syariat Islam serta norma budaya masyarakat di negara ini,” ujarnya.
Menrutnya, mereka wajar didorang agar bertindak positif demi memastikan negara berada pada landasannya yang sebenar.
Justeru, tegasnya DPPM mengingatkan kerajaan bahawa tindakan zalim dan keras ke atas mahasiswa tidak sesekali mematikan api perjuangan mereka, malah akan memarakkan lagi arus perjuangan.


p/s: kita tengok kebangkitan anak muda masa PRU13 nanti...InsyaAllah!




Tuesday, 3 January 2012

Sekadar renungan...tak hebat pun setiap kezaliman yang dilakukan didunia ni..

Alhamdulillah ambo diberi kenikmatan untuk melihat lagi dunia ni pada awal tahun 2012 ni. Alhamdulillah jugak sebab hari ni dapat lah ambo nulis blog kembali selepas hampir seminggu tak dan disebabkan urusan kerja...apa pun ambo doakan semoga saing2 blogger lain dilindungi&dirahmati sokmo...Allahuakhabr!



Sekadar renungan dari TGNA ambo petik sepenuhnya...takdok nak tamboh apo2 sebab jelas maksudnya yang apa yang kita lakukan didunia ini adalah menjadi bekalan kita untuk hari akhirat sana...baik amalan kita, seronoklah disana dan jiga buruk amalan kita maka terimalah balasannya...Takbirrrrr!

Insafi kezaliman sebelum ‘melutut’ di depan Allah
Rizal Tahir   
KOTA BHARU, 2 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) menyeru semua pihak sama ada kerajaan, pegawai atau peringkat individu agar menginsafi terhadap kezaliman yang dilakukan.
Katanya, sebelum tiba saat manusia dituntut ‘melutut’ dari Allah termasuk mereka yang dizalimi, tindakan sedemikian dihentikan segera.
“Saya tidak tuju pada siapa-siapa, tetapi setiap mereka yang melakukan kesalahan, sama ada individu, kerajaan, pihak berkuasa dan sebagainya perlu memohon maaf dari orang yang dikhianati,” ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.
Pada masa yang sama Tuan Guru berkata, tidak kira pelajar, orang tua atau sesiapa sahaja sekiranya mereka menuntut hak masing-masing, golongan itu tetap berdosa sekiranya hukuman diberikan di luar batas keagamaan dan kemanusiaan.
Ini kerana, katanya menganiaya fizikal, spiritual adalah berdosa di sisi Allah kerana Islam itu sendiri telah meletakkan jalannya agar manusia itu mengikutnya.
Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas berhubung kecederaan yang berlaku terhadap mahasiswa yang berhimpun di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), semalam.
Katanya lagi, satu perkara yang perlu diingat, Allah adalah pencipta manusia sama ada mereka itu golongan yang berpangkat atau lemah.
“Bila buat aniaya pada manusia, taraf kita di sisi Allah sama sahaja, turut mendapat balasan pedih di akhirat nanti walaupun kita ni berpangkat dengan pelbagai bintang, berserban labuh semuanya akan dibalas,” ujarnya.


P/s: Hanya Allah tempat kita kembali...Dialah Yang Maha Mengetahui setiap apa yang kita lakukan didunia ini...Allahuakhbar3!

Nuffnang Ads