Selamat Datang dan Terimo Kasih kerana sudi jenguk blog ambo

Sekadar berita dari ambo! Janghe maroh kalu terkasar/tersalah bicaro kerana ambo pun manusia biasa yang mencari ilmu Allah di dunia yang sementara untuk bekalan di akhirat sana. Allahuakhbar...

Nuffnang Ads

Secebis hadis dari Rasulullah S.A.W. untuk renungan diriku dan teman2 sekalian..

Sabda Rasulullah S.A.W:“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini setiap pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).

Doa Agar Dapat Bermimpi Bertemu Rasulullah S.A.W

Doa Agar Dapat Bermimpi Bertemu Rasulullah S.A.W
Secebis ayat untuk diriku dan teman2 yang lain.

Serunding Sedap & Segar dari Kampung Laut, Palekbang, Tumpat Kelantan.

Serunding Sedap & Segar dari Kampung Laut, Palekbang, Tumpat Kelantan.
Sekiranya anda memerlukan serunding secara runcit/borong bolehlah berhubung dengan pembekal seperti di dalam blog tersebut. Beliau merupakan pembekal SERUNDING SEDAP&SEGAR dari Kampung Laut, Kelantan. Penghantaran percuma di sekitar Putrajaya, Bangi dan kawasan yang berdekatan sekitar kawasan tersebut. Terdapat serunding daging, Ayam dan Ikan yang segar dan sedap dari Kampung Laut, Palekbang, Kelantan.

Thursday 9 February 2012

Haram Babi VS haram Zina???mana yang lebih haram...

Haramnya babi hanya luaran kerana selepas disamak maka bersihlah tempat yang bersentuh dengan babi itu tetapi haramnya zina hukumnya adalah hudud untuk membersihkan dosanya itu...Wallahualam!

Antara makhluk ciptaan Allah dengan perbuatan manusia yang bernafsu didada....


VS 

Babi boleh disamak, zina wajib hudud

Harakahdaily, 09 Feb 2012
SHAH ALAM, 9 Feb: Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr. Yaakob Sapari (gambar) berkata, “babi boleh disamak, hukuman kepada penzina, wajib hudud!,” tegas beliau.

Ini merujuk kepada keresahan umat Islam terhadap penemuan kepala babi di dua masjid berasingan dalam tempoh kurang seminggu.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau menjelaskan bahawa para ilmuan zaman silam telah berjaya memberi kefahaman kepada umat Islam tentang status pengharaman anjing dan babi kerana ia melibatkan najis berat, iaitu najis ‘mughallazah’ – kaedah pembersihan dengan membasuh tujuh kali dan basuhan yang pertama dicampur dengan tanah.

Sementara itu, beliau menjelaskan, “babi kalau dalam darurat, masih boleh dimakan sekadar untuk hidup. Tapi, mereka yang syirik kepada Allah, menolak ayat Al-Quran, melakukan zina dan membuat fitnah wajib dikenakan hukuman,” ujar beliau dalam memberi respon terhadap isu lain yang cuba diselindungkan dalam realiti masyarakat.

Sambil menyifatkan ia tindakan pengecut sesetengah pihak menggunakan kepala babi sebagai bahan provokatif sekaligus cuba mengapi-apikan semangat perkauman di negara ini.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberi contoh-contoh lain yang memberi kesan langsung dalam masyarakat.

Perbuatan zina misalnya, boleh meruntuhkan institusi masyarakat bilamana anak tidak sah taraf ini dipinggirkan dan dibuang.

Jelas ia bertentangan dengan tujuan sebenar untuk berzuriat sebagaimana yang termaktub dalam maqasid syariah yang mengangkat kedudukan penjagaan keturunan dalam Islam.

Namun, lebih dari itu, mengapa program-program yang mendekatkan anak remaja kepada zina dan sebaran-sebaran fitnah menerusi media massa masih dibiarkan berleluasa mengambil tempat dalam masyarakat?

Fitnah terhadap individu atau kumpulan boleh memecah-belahkan masyarakat sepertimana yang dirakamkan dalam sejarah bilamana Tun Mutahir menyambut baik kehadiran Portugis ke Melaka atas tujuan perdagangan. Hal ini tidak disenangi oleh Datuk Shahbandar Mandeliar.

Beliau telah berjaya menyebar fitnah kononnya Bendahara Melaka mahu mengambil alih takhta Sultan Melaka. Lantas, Sultan Mahmud mengutuskan Tun Sura untuk membunuh Tun Mutahir.

Selain itu, Dr. Yaakob turut mengingatkan tentang Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam pada itu, amalan rasuah juga semakin membarah dalam masyarakat, perlu diingat, budaya ini pastinya akan menjejaskan integriti pentadbiran sekaligus merosakkan ekonomi negara.

Gejala ini mampu menjatuhkkan mana-mana pemimpin walau banyak manapun sumbangan mereka. Tumbangnya bekas presiden Amerika Syarikat, Richard Nixon dalam kes ‘scandal watergate’ juga kerana rasuah.

“Umat Islam cukup takut dengan babi ni, haram kata mereka. Tapi mengapa amalan mengambil rasuah, berzina, dan buat fitnah dianggap biasa dalam masyarakat? Sedangkan itu juga haram,” tegas beliau sambil mengingatkan masyarakat agar perkara pokok lain yang lebih berat (syirik, rasuah, zina, fitnah) juga perlu diambil kira dan diberi penekanan yang serius.




sumber-hrkh-



No comments:

Post a Comment

Tinggalkan sikit komen supaya aku mengetahui dan pelajari apa yang salah/silap dariku.

Nuffnang Ads